Wednesday, March 11, 2009

Bunga-bunga ku

Semenjak saya dapat kawan sebilik keadaan ada sedikit muram pada kami kaum minority .... saya tau cikgu Chin baca blog saya jadi saya tak bolih tersalah cakap atau tulis ... betul tak cikgu?


Tapi gembira bila cikgu chin komen pada entry saya yang bertajuk'need the space' dgn kata2 ini





Siew Lin said...
Bersabarlah dengan keadaan yang kurang selesa ini. Saya juga agak keberatan hendak masuk ke bilik Elle sekarang, tak sama macam dulu sebelum si penghuni baru ini datang. Apa boleh buat, "sekali air bah, sekali pantai berubah". Terpaksalah menyerah kepada keadaan, apa boleh buat, kita ini makan gajilah, katakan!


March 7, 2009 3:20 PM








tu lah komen dari nya dan jawapan saya pulak ......





Kak Elle said...
siew lin...haha lupa yg cikgu baca blog saya macam ni tak bolih complain lebih2 ye...
March 7, 2009 7:52 PM








dan cikgu balas komen tu lagi dgn kata2 ni pulak ....





Siew Lin said...
Walaupun kita berada di bawah satu bumbung yang sama, tapi percayalah, biar pecah di perut, jangan pecah di mulut, ha!ha!
March 7, 2009 11:59 PM





Terima kasih Siew Lin kerana faham keadaan ... kalau baca entry ni jangan segan2 nak jumpa saya tau .... hahaha ... kalau nak tau bukan cikgu sorang yg rasa macam tu ada juga yang lain sampaikan pada saya sekarang tak selesa nak berbual ngan saya.Takpe lah hopefully bila dapat ruang yg lebih besar kami akan merasa lagi friendly ..... hahaha ...





Sampai semalam si Paul nak bagi saya chocolate pun sembunyi2 panggil saya ... hehehe








Di tempat ni sekarang ada kumpulan 4 orang termasuk yang baru ... yang utama tu ehem2 my bos lah yg kita namakan 'bunga rampai' dia lah yang memangil saya dan kawan baru saya untuk bekerja di sini dgn offer yg bagus juga kira nya..... kawan sebilik saya kita namakan 'teratai' selain teratai kami pun ada kawan tempat kerja lama yg sudah mula setahun sebelum saya masuk tapi bukan bahgian nursing tapi accts dept ... kita namakan 'kenanga' .... dan yg keempat partner kenanga ... kita namakan 'melor'..... Ummi faham tak sekarang bila I mention nama bunga2 ni tadi?

Semenjak teratai mula kerja minggu lepas ... saya dan 2 staff lain perasan bunga2 ni asyik suka berbisik2 ... apa yg bisikan god knows!!.....bilik bunga rampai jadi tempat perjumpaan bunga2 ni.....bila kami jalan mesti antara satu bunga ada di dalam berbisik2 ...... tak kira lah teratai,melor atau kenanga .......





Kami bertiga lah orang melayu di situ apa2 pun kami bertiga mesti sepakat ..... jadi mulai hari ni kami bagikan nama bunga2 supaya bila kami nak kata apa2 tentang mereka hanya kami bertiga sahja yg faham.....tapi kalau cikgu baca dia pun akan faham juga.





Yang pelik nya sekarang kami baru dapat tau yg kerja saya lagi tolong ni rupa2 nya sepatut nya di buat olih seseorang yg bagi 24 jam berhenti ..... rupa nya antara bahgian yg saya tolong buat ni .....



patut nya dia buat sebelum dia pergi ... dan dia humbankan nya di bilik nya hingga di kemas kesokkan hari di jumpai olih seseorang ..... dan yg berhenti tu 'anak buah' bunga rampai .....





Saya harap pembaca faham ye apa yg saya tulis ni .... hehe ....



Ini lah kisah bunga2 rampai,melor,kenanga dan teratai ..... kekadang bila melihat mereka buat begitu saya kata kat Liza takpe lah kita buat kerja kita baik2 jgn sampai orang complain.Lagipun kaum mereka ramai kita hanya setitik aje.



Dimana2 tempat kerja mesti ada yg macam ni jugakan....macam Sya dgn gem...dan kalau tak salah Nora pun di tempat kerja nya .... perasaan iri hati ni kan dimana2 lah ada.

Anda pulak macam mana di tempat kerja?

30 comments:

cikMilah said...

Salam kak,
hehehe, mula-mula tak paham jugak, bila baca 2, 3 kali.. oooo gitu kisahnya.take it easy kak.. janji kerja kita beres dan majikan/anak-anak puashati...

Kak Elle said...

cikmilah...


haha confius ye?

saya buat kerja saya hujung bulan dapat gaji....

betul tu asal takde yg complain alhamdulillah

Tie said...

Hmm...memang susah nak dapatkan teman satu kepala ni...sabor je laa...

Kadang2 ada orang mengambil masa untuk mesra. Mungkin orang itu merasa tak selesa dan serba serbi yang dibuatnya tak kena...

Mana tahu mungkin satu hari orang yang kita tidak sangka2 akan jadi teman karib pulak...macam Tie dulu..hi hi.. Kawan karib Tie amat berbeza perangainya...lebih daring dan outspoken...opposite dari sifat Tie...:)

Neeza Shahril said...

dulu, masa neeza kerja di USJ, macam tu lah kisahnya. Neeza exec pertama company yang berbangsa melayu. Gaji?? sangat rendah compared to bangsa lain.. kak elle faham kot bangsa apa.. tapi, takpe.. neeza buktikan yang dengan gaji sikit, kita boleh jadi better than them.. Alhamdulillah.. lama juga neeza tahan kerja kat situ.. sampai lah neeza opt to resign sebab nak ikut shahril pindah kuantan ;)...

sabar ya kak elle... asam garam kehidupan tu..

Kak Elle said...

tie...


akak tak kisah tapi kalau part kerja ni sebabgi ketua patut dia kena lah bertimbang rasa kan?

Kak Elle said...

neeza...

akak faham...akak kesian budak2 kat luar tu mereka yg terasa dari akak.Itu yg saya nasihatkan kat mereka ..kerja baik2 jgn sampai orang complain.

biar lah bunga2 hidup dgn keadaan begitu asal jgn kacau kita2.

zura aini said...

lecehkan kalau ada suasana macam tu di tempat kerja. macam saya, dah malas nak kisah semua kerenah orang di pejabat, apa mereka cakap. Kadang tu saya memang ketinggalan habis segala gosip, dll. Pada saya bukan urusan saya semua tu sebab kerja sendiri pun banyak.

Bersabar ye kak, lama-lama nanti hilanglah semua kesukaran tu. InsyaAllah.

Nong said...

Salam Kak Elle,
Saya simpati dengar cerita2 macam ini. Dimana2 pun mesti terdapat office politik. Be strong, kena handle betul2 jangan sampai di tindas orang.

Take care...

Kak Ezza@makcik Blogger said...

kak elle..saya ni lembab sikit..teratai tu saya tau ler..melor pun saya tau tapi saya tak faham kenanga ....

Sabar je la kak...kat mana mana pun sama jer...

sherry said...

Salam Kak.

Sabarlah kak.
Rasanya kat mana2 pun ada kes macam cerita akak ni. .

As for me , since i takder banyak pilihan, just stay and kerja...tapi terfikir jugak macamanalah nak tahan sampai pencen..another 17 years to go..hahah..pencen awal kot saya nanti.

Laracroft74 said...

kak elle...ada faham sikit2...whatever it is yg penting kak elle buat kerja kak elle & this bunga2 tak boleh nak kacau.. issy..tak sukala this kind of working environmentkan... mmg tak bagus tapi apa nak buat...tu lah tempat mencari sesuap nasi...

tulipurple said...

ermm..ingatkan dtg pagi2 nie meleleh air liur lg,rupernye telan air liur.terkedu baca(sambil berkerut nk paham citer)..hehe,yerlah mmg tak suka kalu ada yg perangai mcm tu kan...takper,selagi kita ikhlas dan jujur,rezki tetapkan ada.
bunga2 tu pun,kalu asyik makan baja yg salah,pasti tak wangi...musyukkk aaa..

Kak Elle said...

zany...

ye kami betiga buat kerja kami tak nak amek kisah bunga2 berempat tu.

Kak Elle said...

nong...

salam kembali dr saya:)

office politik mmg di mana2 kan?

Kak Elle said...

ezza...

confius ye?kenanga ni jaga accounts kira2 bawah tgn bunga rampai dan dulu kenanga bekerja dgn saya juga bagian accts....kira2 bunga rampai ni cekpo kami2 orang yg kuat kerja untuk bekerja dgn nya skg...cuma melor saya tak pernah kerjama bersama.

Kak Elle said...

sherry...

saya ok tapi kesian budak berdua tu yg kat luar.

Kak Elle said...

laracroft...

hehe ... bunga2 bertaburan sana sini di sekolah ni ...

Kak Elle said...

tulip...

hahahaha lagi satu tak faham..takpe lah ignore ye...masa menulis tu nak keluarkan dlm hati maybe cuma saya sorang yg tau apa makna nya...


sori takde makanan hari ni:)

Ummi365 said...

kesian aunty nurse. tak pelah aunty nurse buat je keje, janji kita tak buat orang sakit hati and hujung bulan kita dapat habuan kita sebab menjadi pekerja dedikasi kan. take care kak elle.

Kak Elle said...

ummi...

mmg aunty nurse buat kerja dia...tapi skg aunty nurse suka jln2 kat luar nak lihat pandangan kat taman yg ada bunga2....hahahaha

MAMAMIA said...

Eh Kak Elle, bunga2 ni tak berbau harum lah ek??

Jangan tambah ada bunga tahi ayam cukup....

Take it easy, ok....

Sya said...

Kak elle nak faham citer kena baca 2 kali baru faham.. kat mana2 pun sama dan bergantung pd boss, kalau boss condone perkara ni sume maka akan beranak2 lah sikap berbisik2 begitu. Kalau bos tak layan maka sumenya akan senyap begitu saja.

Kenalah bersabar bak kata cikgu Siew Lin kita ni makan gaji

NJ@Goboklama said...

nak namakan anak perempuan dgn nama bunga nanti,hikhik.. (lari topik :p)

silversarina said...

Salam,

Tak pe kak, bunga2 tetap ada bau wanginya ....cheers !!

Kak Elle said...

sya...

tu lah kalau bunga rampai tak galak buat mcm tu ok yg saya kesian budak kita berdua tu seme 2 mereka kena buat.

Kak Elle said...

mamamia....

bau tu ada tengok musim:)

Kak Elle said...

qisst...

baik nama dgn nama2 ubat...haha

Kak Elle said...

rina...

mungkin satu hari bila mengembang bau nya semerbak eh...hehehe

aNIe said...

Kak elle...walau dimana pun kita bekerja...memang sana sini ada aje bunga2 yang suka berbisik...

Jadi kita ni kadang kenelah berhati2 kan kak?

Kak Elle said...

anie...

betul tu anie dimana2 ada office politik kan?bunga2 bertaburan....haha