Wednesday, March 4, 2009

Ekonomi global


Dengan economi yg tak menentu di seluruh dunia banyak yg kena buang kerja kerena kemelesetan global tapi alhamdulillah di sini mereka yg termasuk dlm golongan ini dapat bantuan bolih baca disini .....IBU bapa yang dibuang kerja dan terjejas akibat kemelesetan ekonomi boleh memanfaatkan skim baru bernilai $500,000 untuk membiayai perbelanjaan prasekolah anak-anak mereka.


Di akhbar hari ni pun tentang ini

Bila membaca saya merasa bersyukur yg saya masih ada kerja dengan umur saya yg kini.Pagi tadi saya naik taxi ke tempat kerja dan pemandu nya seorang berbangsa India berumur 42 tahun .... 5 bulan dulu dia di buang kerja dgn papasan gaji 3 bulan di bayar olih majikan nya .... hampir 3 bulan dia mencari kerja semua nya gagal... bila di tanya umur nya berapa terus mereka kata mereka mencari pekerja bawah 40 tahun....... tu saya kata kalau umur 42 tahun susah mendapat kerja apa lagi mereka2 yg umur macam saya ...


Dia terus bertanya auntie umur berapa .... bila saya kata umur saya sekian2 ...berliak mata dia pusing tengok saya .... tak percaya!!! saya kata betul saya dah tua .. dan lagi kerja yg saya ada pun saya tak minta tapi mereka yg cari saya .... kami gelak bersama....si tambi ni ada 3 puteri berumur antara 15 tahun hingga 10 tahun ... dia kata terpaksa membawa taxi skg pasal susah nak dapat kerja yg bolih membayar gaji macam dia pernah dapat dulu...kalau dulu jam 6ptg sudah ada rumah tapi skg dia kena membawa taxi 12 jam supaya dapat $$$ ........


Ini lah masaalah dunia skg kan? hari2 kita mendengar mereka2 yang hilang hasil pendapatan .... semoga ekonomi glogal akan pulih tak lama lagi insya'allah.


Pada mereka yang ada pekerjaan sekarang semoga tidak mengabaikan ,kerja lah rajin2 semoga tidak di buang kerja.

Sekian laporan hari ini ...... hehehe

12 comments:

zany said...

Alhamdulillah, masih ada kerja dan rezeki masih murah untuk saya dan keluarga.

Kak Ezza@makcik Blogger said...

sana sini cakap pasal ekonomi meleset...

Hari ni ada kerja,esok lusa tak sapa yang tau....

Hmmm....

Tie said...

Begitulah Kak Elle.........

Walau pun Tie tak ada masalah sekarang, tapi kesian pada yang dilanda susah tu. Harga barangan pun dah lama naik...entah macam mana nak jimat ni...

Kak Elle said...

zany...

betul tu alhamdulillah kami masih ada kerja kan?

Kak Elle said...

ezza...

keadaan dunia skg mmg tak stabil kan?

Kak Elle said...

tie...

lumrah kehidupan tak sape yg bolih tentang .. kita buat apa yg kita mampu:)

zino said...

setiap hari kita dengar berita mereka yg di berhentikan kerja.. dalam keadaan sekarang memang agak susah nak dapat kan kerja..

yg ada kerja tu patut bersyukur dan kerja dengan tekun..

Kak Elle said...

zino...

betul tu kita tak bolih leka skg yg menunggu untuk menganti tempat kerja tu banyak kan?

sya said...

Betul kak elle ... syukur Alhamdullilah kita masih ada gaji setiap bulan

Kak Elle said...

sya...

aha kita bersyukur kepada Nya kan?

Neeza Shahril said...

takut bila dengar pasal ekonomi sekarang ni. memang kita patut bersyukur kita masih ada kerja (eh! neeza ni tak kerja pun...)
takpelah... husband kerja kan.. kira kita lah tu.. duitnya duitku juga hehee..

Kak Elle said...

neeza...

you nasib baik tau tak payah bekerja...skg kalau nak ikutkan suami/istri kena bersama bekerja untuk kemewahan anak2 dan juga family.