Friday, May 8, 2009

Minggu Bahasa

Minggu bahasa di sekolah bermula minggu ni dan hari ni ye lah bahasa mandarin dan melayu.Saya datang awal untuk mengambil gambar anak2 berpakaian melayu ... di fahamkan ye mereka bukan orang melayu ada yg datang dari Indonesia,malaysia,pakistan dan yg dari sini berbapak kan melayu atau orang europa.




Cikgu Chin bersama anak murid berpakaian melayu yg baju merah satu suit Samantha dari Indonesia dan baju saya pinjam dari my niece Hannah ... anggun kan Samantha?




Bersama anak murid lagi baju kuning Isaac Safii & Kimberly (anak Singapura),Ka Shing (merah) dr Malaysia.



Gambar beramai selepas persembahan ...... cantik menawan mereka berpakaian melayu.

Ini lah persembahan mereka tadi ....harap maaf kami tak ada guru tarian yg memimpin mereka jadi ada sikit tak teratur ye ... tapi tahniah pada Cikgu Chin yg bekerja keras untuk menjayakan persembahan ini.
Jom kita nyanyi bersama .....
Lagu Bahasa Menjunjung Budaya

1) Mari bangsaku mari saudara
Kita bernyata (gunakan) bahasa bunda(Ibunda)
Sebagai lidah penggugah rasa
Cinta bahasa cinta budaya

2) Demi cinta kepada budaya
Kita gunakan bahasa bunda(Ibunda)
Bahasa maju budaya jaya
Maruah bangsa terpelihara

3) Cintailah bahasa ibunda
Cintailah budaya pusaka (2X)
Bahasa yang menjunjung budaya
Budaya nilai maruah bangsa.

10 comments:

silversarina said...

Meriah nampak minggu bahasa , bangga rasa bila bangsa lain mahu meraikan hari bahasa melayu, bravo!!

Siew Lin said...

Terimakasih Kak Elle kerana kesudian meminjamkan pakaian Melayu anak saudaranya dan juga menjadi juru gambar kami! Memang agak "stress" untuk memastikan segala-galanya berjalan lancar seperti yang telah dirancangkan sehinggakan pelajar-pelajar terasa tekanan yang diberikan dan meminta Cikgu "relaks" dan jangan terlampau "perfectionist", ha! ha!
Apa nak buat, sudah adat Cikgu Chin kalau nak buat sesuatu, bak kata pepatah Melayu, "Alang-alang menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan, alang-alang mandi, biar basah! Terimakasih Kak Elle atas pertolongan dan sokongan moral yang tidak terhingga!

Kak Elle said...

rina...

berlinang air mata bila saya mendengar mereka menyanyi tadi..kenapa mereka bolih kami pula tak ...

Kak Elle said...

siew lin...

anytime bila perlu just let me know ye jgn malu2 bertanya nanti sesat jalan tau...haha

tahniah sekali lagi atas kejayaan:)

Mama Rock said...

kak elle, it really makes me miss high school days! i pernah present kat elementary school kids when I studied in US. And I was dancing alone infront of the class, when everybody joined in, mind you I was in a songket baju kurung!...it was fun!

Kak Elle said...

MR....

bahasa menunjuk bangsa...hehe

yes I am happy I can be of help in moral support.

Cat Cat said...

I love the red baju kurung in the first picture. Very pretty.

Kak Elle said...

cath...

thats samantha from Indonesia wearing my niece's last yr baju raya...

zino said...

meriah majlis tu.. tahniah..

Kak Elle said...

zino...

anak melayu sejati ada 2 org di sekolah ini tapi mereka mengambil bahasa asing sebagai 2nd language...jadi terpaksa dgn bangsa asing yg mengambil BM as 2nd language.